Bedrijfsfotografie voor de perfecte indruk

 

Je hebt gezocht op: "bedrijfsfotografie"

 

Bedrijfsfotografie is er speciaal voor ondernemers. Lees hier hoe jij de perfecte indruk van jouw bedrijf kan vastleggen!✔ Gratis advies✔ Professionele bedrijfsfoto’sBedrijfsfotograaf

 

Op deze pagina ga je leren:

Auteur: Carl van der Heijden

Specialist Bedrijfsfotografie

.


Wat is bedrijfsfotografie?

Bedrijfsfotografie is een vorm van zakelijke fotografie en is er speciaal voor ondernemers die hun bedrijf in beeld willen brengen. Bedrijfsfotografie helpt om anderen een goede indruk te geven van de bedrijfshuisvesting, medewerkers en werkprocessen van het bedrijf. Je kan eigenlijk zeggen dat bedrijfsfotografie een kijk in de keuken van een bedrijf geeft.

 

Laten we eens een voorbeeld behandelen: stel je hebt een bedrijf in metaalbewerking en je wil potentiële klanten overtuigen om met jou zaken te doen en hun metaalbewerking aan jouw bedrijf uit te besteden. Je kan dan op je website of brochure zeggen: "wij lassen met uiterste precisie", maar dat is enkel in tekst niet overtuigend. Hoe gaaf is het dan als je één van je medewerkers in beeld brengt, waarbij de vonken eraf vliegen tijdens het maken van de perfecte lasverbinding?

Voorbeeld bedrijfsfotografie

Hier gaat het gezegde zeker op: één foto zegt meer dan 1000 woorden. 

.

.

Waarom is bedrijfsfotografie belangrijk?

Er zijn meerdere redenen waarom bedrijfsfotografie belangrijk is:

  1. Om meer potentiële klanten te werven
  2. Als personeel werven lastig is
  3. Om jouw merk een gezicht te geven
  4. Als jouw product je kracht is

1. Om meer potentiële klanten te werven

Met goede bedrijfsfotografie zorg je ervoor dat je (potentiële)klant direct een goede impressie krijgt van je bedrijf. Bedrijfsfotografie draagt bij aan het creëren van een positief imago van je bedrijf. Professioneel gemaakte bedrijfsfoto's wekken vertrouwen op in de ogen van je (potentiële) klant. Een professionele en mooie bedrijfsfotoserie maakt ook vaak onderdeel uit van een huisstijl en is erg belangrijk voor het vernieuwen van brochures en de website van een bedrijf. 

 

Natuurlijk zorgt één gave bedrijfsfoto niet direct voor meer aanvragen, echter jouw bedrijf krijgt met een professionele bedrijfsfotoserie wel een hoogwaardige uitstraling. Ook valt je bedrijf meer op! Die combinatie zorgt er voor dat een potentiële klant uit jouw bedrijfsfoto's twee zaken opmaakt:

  1. Dat jouw bedrijf echt gespecialiseerd is in het vakgebied waar zij expertise en hulp voor zoeken.
  2. Dat jouw bedrijf meer onderscheidend is dan jouw concurrent die geen bedrijfsfoto's heeft. 

2. Als personeel werven lastig is

Het is niet altijd vanzelfsprekend dat je aan goed personeel kan komen. In bepaalde tijden heb je als werkgever het personeel voor het uitkiezen, maar er zijn ook tijden dat de werknemer het voor het uitkiezen heeft. In die situaties zal je er als ondernemer alles aan moeten doen om onderscheidend te zijn op de arbeidsmarkt. 

 

Bedrijfsfotografie helpt je bij het werven van personeel, want het laat potentiële kandidaten zien wat voor gezellige en persoonlijke organisatie jullie zijn. Het geeft een geweldige kijk in de keuken van het werk en alle zaken waar jouw personeel enthousiast van is. Niet alleen potentieel personeel zal dit waarderen, maar ook potentiële klanten kunnen een beeld van de mens achter een bedrijf waarderen. 

Bedrijfsfotografie personeel werven

3. Om jouw merk een gezicht te geven

Afhankelijk van jouw huisstijl, wil je een bepaald imago neerzetten. Misschien heb je wel een stoer merk, of een heel erg sexy merk of wellicht wil je een lief imago neerzetten. Met goede bedrijfsfotografie kan jij ervoor zorgen dat mensen de juiste indruk krijgen die past bij wat jij wil neerzetten en dat zij zich verbonden voelen met je merk. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Jumbo en Max Verstappen in 2017, waarbij Jumbo een tijd lang een campagne heeft uitgevoerd en met bedrijfsfotografie maximaal heeft ingezet op het gezicht Max Verstappen.

Voorbeeld bedrijfsfotografie gezicht max verstappen
Voorbeeld bedrijfsfotografie gezicht max verstappen 2

4. Als je product jouw kracht is

Natuurlijk kan je bedrijfsfotografie ook toepassen als niet je bedrijf, maar je product jouw kracht is. Heb jij bijvoorbeeld een luxe hotel? Of bezit je een restaurant? Dan zijn dit perfecte voorbeelden waar jouw product je kracht is. Met een professionele bedrijfsfotoserie kan jij jouw product pas echt laten zien! Want zeg nu zelf, een restaurant met een paar vage foto's is toch veel minder uitnodigen dan een restaurant wat geweldige foto's laat zien van de gerechten en de atmosfeer in de accommodatie?

Voorbeeld bedrijfsfotografie product fotografie

.

Wat is een bedrijfsreportage?

Een bedrijfsreportage geeft een kijkje in je bedrijf en beperkt zich niet tot één aspect van bedrijfsfotografie, maar geeft een compleet beeld van je bedrijf. Hoe ziet de omgeving van je bedrijf eruit? Wie zijn de werknemers van je bedrijf? Hoe doet het personeel zijn werk? Hoe ziet de huisvesting van je bedrijf eruit? Hoe zien de producten van je bedrijf eruit? Etc.

Wanneer kies je voor een bedrijfsreportage?

Vaak zie ik dat de aanleiding voor een bedrijf begint met het maken van een nieuwe website, maar het is altijd aan te raden om een professionele bedrijfsreportage te laten maken. Een bedrijfsreportage bestaat uit tientallen bedrijfsfoto's die ieder met een zeer specifiek doel zijn gemaakt en ook te gebruiken zijn. Een bedrijfsreportage kan je bijvoorbeeld laten maken als je een bedrijfsjubileum hebt, maar je kan er ook een laten maken als je een beurs of expositie hebt, waarbij je een gave stand wil laten bouwen met professionele bedrijfsfoto's van jullie producten of het productieproces.

 

Bovenstaand zijn enkele voorbeelden waar je een bedrijfsreportage kan gebruiken, echter belangrijk om te weten is dat er niet altijd een specifieke aanleiding voor hoeft te zijn. Het heeft namelijk erg veel waarde om te beschikken over een beeldbank van je eigen professioneel gemaakte bedrijfsfoto's, waaruit je kan putten voor je marketingkanalen en campagnes. 

Vertrouwen wekken met een bedrijfsreportage

Als bedrijfsfotograaf werk ik veel met mensen. Daardoor weet ik als geen ander hoe ik het beste in het personeel van een bedrijf kan halen en dat op beeld vast weet te leggen. Dit zorgt ervoor dat er bedrijfsfoto's ontstaan die professionaliteit uitstralen, vertrouwen opwekken en een positieve indruk achterlaten. Een goed gemaakte bedrijfsreportage zorgt ervoor dat degene die de foto's bekijkt, het gevoel heeft dat het een zeer succesvolle organisatie is en die indruk wil je natuurlijk geven aan iedereen met wie jouw bedrijf te maken heeft: potentiële klanten, personeel en andere stakeholders.

Voorbeeld bedrijfsreportage

.

Wat zijn bedrijfsportretten?

Bedrijfsportretten zijn zakelijke portretten ook wel foto's van mensen die werken bij een bedrijf om een indruk geven over de mensen achter een bedrijf. Bedrijfsportretten beperkt zich tot een klein deel van de totale bedrijfsfotografie.

 

Mensen kijken naar mensen en mensen kopen van mensen. We kijken allemaal naar elkaar en professioneel gemaakte zakelijke portretten leggen de basis voor die eerste indruk die jij wil maken. Een eerste indruk kan je namelijk niet een tweede keer maken. Wat zijn nu voorbeelden van zakelijke portretten en hoe kan je nu gebruik maken van goede zakelijke bedrijfsportretten om een bepaald imago of karakter uit te beelden?

Met een professioneel zakelijk portret maak je het verschil

Afhankelijk van het karakter of de indruk die je wil wekken en ook op basis van de branche waar je werkzaam in bent, kan je bepalen hoe je een zakelijk portret gaat inzetten. Heb je bijvoorbeeld een advocatenkantoor? Dan wil je misschien wel een meedogenloos karakter neerzetten dat niet zomaar over zich heen laat lopen. Met een bedrijfsportret waarin je als advocaat met een meedogenloze blik in de camera kijkt, wek je namelijk de indruk bij potentiële cliënten dat jij niet zomaar van je stuk bent te brengen door de tegenpartij. Het straalt uit alsof je zegt: "kom maar op, ik lust ze rauw".

Voorbeeld zakelijk portret bedrijfsportret

Wek vertrouwen op met een authentiek bedrijfsportret

Niet ieder mens is even fotogeniek. Ieder mens is uniek en door op de unieke elementen van een persoonlijkheid, een blik, een uitstraling een gezicht of een gezichtsuitdrukking te focussen, kan je een zakelijk portret maken dat authentiek is en vertrouwen opwekt.

 

Een goede bedrijfsfotograaf is in staat om iemand zich te laten ontspannen op het moment dat hij of zij in de schijnwerpers staat. Even de juiste instructie: "beweeg je hoofd een klein beetje naar links, ja zo vasthouden, klein beetje meer lachen, perfect zo!" Het gaat niet alleen om het geven van de juiste instructies, maar ook om het op het gemak stellen van degene die voor de camera staat. Goed omgaan met mensen is daarom erg belangrijk bij een bedrijfsfotograaf. Het resultaat: authentieke portretten.

Voorbeeld zakelijk portret bedrijfsportret 2

.

Wat kost bedrijfsfotografie?

De kosten van bedrijfsfotografie zijn afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan: de locatie, reistijd, tijd om de foto's na te bewerken, het aantal foto's dat is gewenst, de afkoop van de rechten op de foto's en het uurtarief van de bedrijfsfotograaf. Je kan uitgaan van deze gemiddelde marktprijzen:

  • Op basis van uurloon
    • Bedrijfsfotografie (per uur) €85,- tot €150,-
    • Bedrijfsreportage (per dagdeel) €400,- tot €600,-
  • Op basis van fotoprijzen
    • Fotografie per foto €25,- tot €35,- 

The Image Partner heeft zeer aantrekkelijke prijzen voor bedrijfsfotografie. Bekijk gerust mijn tarieven en ontdek hoe voordelig je uit bent bij The Image Partner.

Bedrijfsfotograaf nodig?

Heb jij interesse in bedrijfsfotografie en ben je op zoek naar een bedrijfsfotograaf? Wil jij de perfecte indruk achterlaten over jouw bedrijf? Laat The Image Partner met je meedenken! Neem contact op en ontdek hoe ik samen met jou aan de slag ga om geweldige bedrijfsfoto's te maken. Ik spreek je snel.

Carl van der Heijden

Specialist Bedrijfsfotografie

Vond je deze pagina interessant? Deel het met iemand in je netwerk die er wat aan heeft.