Maak zo in 5 stappen een goede huisstijl

 

Je hebt gezocht op: "huisstijl"

 

Wil jij in 5 eenvoudige stappen een huisstijl maken voor je eigen bedrijf? Lees hier hoe jij de perfecte huisstijl kan maken! Gratis advies ✔Alle ins en outs ✔Hulp van een creatieve ontwerper  

 

Op deze pagina ga je leren:

Auteur: Carl van der Heijden

Grafisch Designer en Fotograaf

.


Wat is een huisstijl?

Mensen vragen mij wel eens: wat is eigenlijk een huisstijl? Een huisstijl is een herkenbare zichtbare uitstraling van een bedrijf of organisatie. Hierbij moet je denken aan het logo, de kleur, het lettertype, fotografiestijl, vlakken, kleuren, gebruik van vormen, etc. Door al deze onderdelen consistent te gebruiken op een vooraf bepaalde manier, ontstaat er een herkenbare huisstijl. Eigenlijk kan je zeggen dat een huisstijl een bewuste keuze is van een bepaalde vorm van een zichtbare uitstraling. 

 

Huisstijl coolblue

In het Engels spreken we als we huisstijl bedoelen van de term "Corporate Identity" wat ook letterlijk de betekenis heeft: bedrijfsidentiteit. Hiermee bedoelen we dus de volledige visuele presentatie van het bedrijf in de breedste zin van het woord. Het doorvoeren van een huisstijl kan je zo ver doen als jij zelf wilt. Daarover lees hier hieronder meer. Je kan het beperken tot een logo, maar je kan het ook doorvoeren tot op de receptioniste, de verpakking van je producten en de bus van de pakketbezorger aan huis waarin je je huisstijl kan doorvoeren (denk bijvoorbeeld aan de grappige huisstijl van Coolblue, waarbij zij zich onderscheidend maken door er alles aan doen om je een glimlach te bezorgen).

.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Leuk zo een huisstijl, maar waarom is een huisstijl eigenlijk zo belangrijk hoor ik je denken. Een huisstijl zorgt voor een aantal dingen:

  • Herkenbaarheid en onderscheidend vermogen: Een huisstijl zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar is, zodat je potentiële klant zich niet vergist tussen jou en je concurrent. Niets is zo vervelend dat jij de reclame maakt en je concurrent de omzet krijgt omdat je klant jullie niet uit elkaar weet te houden. En geloof mij, dat komt vaker voor dan je denkt!  
  • Naamsbekendheid: Het zorgt ervoor dat je naamsbekendheid kan gaan opbouwen. Je potentiële klant herkent je merk als deze het eerder heeft gezien (het merk is dan in het geheugen van die persoon ingeladen) waardoor die persoon daarna eerder geneigd is om bij jou te kopen als ze je merk nog een keer ergens tegenkomen. Het voelt dan vertrouwder aan.
  • Emoties: Je kan met een huisstijl inspelen op emoties van je doelgroep doordat je gebruik maakt van het onderbewuste brein van je (potentiële) klanten. Zo kan je bepaalde positieve associaties oproepen met behulp van kleuren, humor, afbeeldingen, etc.
  • Kosten besparend: Met een goede huisstijl kan je je kosten voor marketing verlagen, omdat je al vooraf hebt nagedacht over hoe je marketing uitingen eruit moeten zien. Het geeft een kader en raamwerk waarmee je kan werken.

.

Waaruit bestaat een huisstijl?

Een huisstijl bestaat uit 8 onderdelen. Door deze onderdelen samen te voegen en consistent te gebruiken, krijg je een herkenbare huisstijl. Laten we eens kijken uit welke 8 onderdelen een huisstijl bestaat:

  1. Logo
  2. Kleuren
  3. Typografie 
  4. Tone of voice
  5. Vormen en vormgeving
  6. Visuals
  7. Foto's
  8. Huisstijlhandboek

1. Logo als de basis van je huisstijl

Een logo is eigenlijk de basis van je huisstijl. Het is een beginpunt. Maar waarom is een logo eigenlijk nodig en waar moet een logo aan voldoen om een goed logo te zijn? The Image Partner is gespecialiseerd in het ontwerpen van logo's. Ik laat je graag een kijkje in onze keuken zien. 

 

Een logo bestaat uit 3 onderdelen die je samen kan voegen of waar je een keuze uit kan maken:

  1. Woordmerk: Het woordmerk geeft in tekst aan hoe het bedrijf heet. Een logo dat alleen bestaat uit een woordmerk, zonder ook een beeldmerk, noemen we een "typografisch logo". 
  2. Beeldmerk: Het beeldmerk van een logo is een icoon of afbeelding die een bepaalde betekenis geeft of visuele weergave van het bedrijf. 
  3. Tagline: Een tagline is een slogan dat direct aangeeft wat het bedrijf doet of waar het voor staat. 

Zie hieronder 3 bekende logo voorbeelden:

Beeldmerk en woordmerk

 

Waar moet je op letten bij het bedenken van een logo?

Als je een logo gaat bedenken, dan is het belangrijk dat je let op wat je ermee overbrengt. De stijl en symboliek van je logo bepaald namelijk of je doelgroep vertrouwen krijgt of niet. Zo is het belangrijk dat je doelgroep het logo begrijpt. Is je merknaam bijvoorbeeld: Apple? Dan kan je geen beeldmerk bedenken dat eruitziet als een peer. Of is je merknaam Microsoft, dan is het duidelijk dat mensen dat associëren met Windows en dus kan je beeldmerk lijken op een raamkozijn met verschillende vlakken.  Het is ook belangrijk dat je let op geloofwaardigheid. Heb je een groen merk of doe je veel in tuinen en wil je daarom bekend staan? Dan is het belangrijk om dat ook terug te laten komen in je logo.

2. Kleuren als instrument om associaties op te roepen

Bij het ontwerpen van een huisstijl is het belangrijk om optimaal gebruik te maken van de effecten van kleuren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kleuren samengaan met het opwekken van onderbewuste associaties en gevoelens bij mensen. Zo is bijvoorbeeld gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat als mensen in een rode kamer worden geplaatst, dat ze dan gemiddeld genomen agressiever worden (lees: vaker ruzie of woordenwisselingen hebben) dan wanneer ze in een blauwe kamer worden geplaatst. Zo staat elke kleur voor een eigen onderbewuste trigger in de hersenen van de mens. Hieronder heb ik voor jou uiteengezet welke associaties worden aangeroepen in het onderbewust van het menselijke brein:

Kleuren huisstijl

 

Voor het maken van een huisstijl zijn kleuren dus heel belangrijk! De keuze voor de juiste kleuren is vaak erg moeilijk. Het vereist een bepaalde mate van vakkennis en ervaring om de juiste kleuren te kiezen om de juiste set van emoties op te roepen. Bij de keuze van kleuren, heb je ook nog eens 5 verschillende kleursystemen die worden gebruikt om de specifieke kleur te bepalen:

  • RGB: Dit zijn de kleuren van een computer beeldscherm en is uitgedrukt in 3 reeksen van maximaal 3 getallen.  R = XXX, G = XXX, B = XXX
  • Hex: Dit zijn hexidecimale kleuren die vaak specifiek op websites worden gebruikt. Deze bestaan uit 6 cijfers met een hekje ervoor. #XXXXXX
  • PMS: Staat voor Pantone Matching System. Dit zijn wereldwijd vastgestelde kleuren uit 15 basispigmenten. 
  • CMYK: Dit zijn de kleuren uit 4 basispigmenten (Cyaan, Magenta, Yellow en Keyblack) die met name worden gebruikt om alle kleuren te vormen die nodig zijn voor drukwerk. Kijk maar eens naar je printer, die gebruikt ook inktpatronen of toners volgens het CMYK model. 
  • RAL: Dit staat voor RiechsAusschuss für Lieferbedingungen. Dit is Duits voor een vanuit het rijk opgestelde kleurenstandaard voor kleuren van bijvoorbeeld verf. Als je een blik verf laat mengen bij de bouwmarkt, dan kan je via een RAL kleur altijd dezelfde kleur laten mengen. 

Als je met de keuze van de juiste kleuren en met deze kleurensystemen niet bekend  bent, dan kan het overweldigend zijn om te zorgen dat je de juiste kleur krijgt op je visitekaartje, je website, je brochure, etc. Heb je hierbij hulp nodig? Neem dan gerust contact op en ik help je graag verder met hulp en advies.

3. Typografie als een krachtige uitdrukking van je teksten

Typografie is een duur woord voor de manier waarop je je lettertypen weergeeft. Het maakt daarom een belangrijk onderdeel uit van je huisstijl. Als je een huisstijl opzet, dan kan je kiezen uit standaard lettertypen en op maat gemaakte lettertypen

Standaard lettertype huisstijl

Standaard lettertypen zijn voor iedereen beschikbaar. Je kan ze vinden in programma's zoals bijvoorbeeld Microsoft Word. Op maat gemaakte lettertypen kan je niet vinden in standaard programma's zoals Word, maar deze worden door een grafisch ontwerper handmatig ontworpen. Hierdoor weet je zeker dat je een uniek lettertype hebt dat niemand anders heeft. 

Maatwerk lettertype huisstijl

Een voorbeeld van een op maat gemaakt lettertype is dat van Coca Cola. Niemand heeft dat lettertype en dat maakt het dan wel heel erg uniek en onderscheidend. Je kan door een grafisch ontwerper een maatwerk lettertype ook zo laten ontwerpen. Heb je interesse in het laten ontwerpen van jouw eigen op maat gemaakte lettertype als logo? Neem dan gerust contact op.

4. Tone of voice: de manier waarop je je doelgroep aanspreekt

Een belangrijk onderdeel van je Corporate Identity en huisstijl is de tone of voice. Een tone of voice is de manier waarop je je doelgroep aanspreekt. Het is als het ware de spreekstijl en de belofte. Laten we daar eens verder induiken:

  • Spreekstijl: Je kan bijvoorbeeld denken aan een formele tone of voice. In dat geval spreken bedrijven in de u vorm in hun marketing uitingen. Maar bedrijven kunnen ook in de je of jij vorm communiceren. Door op deze manier een keuze te maken voor een tone of voice, creëer je direct ook een beeld bij de doelgroep. Wil je bijvoorbeeld veel ouderen aanspreken, dan kan de je of jij vorm juist onbeschoft over komen op je doelgroep. Zij zullen zich prettiger voelen bij de u vorm. Voor veel jongeren voelt dat echter afstandelijk, dus richt jij je vooral op mensen die niet heel oud zijn, dan kan je beter de je of jij vorm kiezen. 
  • Pay-off: De tone of voice kan je verder ook nog laten terugkomen in je slogan of pay-off, die ook standaard onderdeel uitmaakt van je huisstijl. In je pay-off spreek je heel duidelijk uit waar je als merk voor staat en specifiek welke beleving jij je klanten beloofd. Kijk maar eens naar de voorbeelden van pay-off die de merken hieronder gebruiken. Hieruit kan je als doelgroep ook veel halen over de wijze waarop het merk haar doelgroep aanspreekt.

5. Vormen en vormgeving als manier om je doelgroep aan te spreken

Vormen en vormgeving zijn een belangrijk onderdeel van je huisstijl en is de manier waarop je je boodschap of product vormgeeft. Je kan ervoor kiezen om een product op een neutrale manier in de markt te zetten. Dan spreek je niet heel erg gericht een bepaalde doelgroep aan. Je bent niet echt onderscheidend in de ogen van je doelgroep. Echter als je ervoor kiest om datzelfde product met een andere vormgeving op verschillende manieren in de markt te zetten, dan kan je met iedere soort vormgeving een specifieke doelgroep beter aanspreken. Je bent dan meer onderscheidend en spreekt je doelgroep beter aan dan alle neutrale merken die dat niet doen.

 

Een goed voorbeeld is Gillette, die ervoor heeft gekozen om één product (scheermesjes) op 2 verschillende manieren in de markt te zetten, door dat product via de vormgeving aantrekkelijk te maken voor een mannelijke doelgroep en voor een vrouwelijke doelgroep. 

Vormgeving voor vrouwen huisstijl
Vormgeving voor mannen huisstijl

Door deze bewuste keuze van vormgeving van Gillette, zullen mannen zich sneller kunnen identificeren met stoere termen zoals "Mach 3" en "Turbo" wat mannelijkheid en stoer imago uitstraalt. De vrouwen kunnen zich meer identificeren met "Comfort", "Spa Breeze" en "Venus" wat schoonheid, comfort en vrouwelijkheid uitstraalt. Hierdoor weet Gillette veel meer scheermesjes te verkopen dan wanneer zij dit niet op deze manier in de markt zetten. 

 

Uiteraard beperkt de vormgeving zich niet tot het product, maar zoals je ziet in bovenstaand voorbeeld, gaat de vormgeving over vele lagen van je huisstijl. Het gaat over de verpakking, je logo, maar ook verschillende productlijnen die ieder een eigen huisstijl kunnen krijgen. Wil jij nu ook hulp bij het ontwikkelen van een huisstijl voor jouw producten of diensten? Laat het mij weten. Ik help je graag!

6. Visuals: de manier om met beeld informatie over te brengen

Natuurlijk zijn visuals ook erg belangrijk in een huisstijl. Onder visuals verstaan we illustraties, pictogrammen en iconen. Je kan visuals gebruiken die getekend zijn (illustratief) of die juist bepaalde suggesties wekken. De keuze voor een goede set met visuals is erg belangrijk, want het heeft grote invloed op de uitstraling. Ook is het belangrijk dat je visuals goed passen bij de kleuren van je huisstijl en dat alle onderdelen van de huisstijl op elkaar zijn afgestemd. Een voorbeeld van visuals zijn bijvoorbeeld die van Microsoft Office, waarbij voor iedere applicatie een aparte visual is ontworpen.

Visuals huisstijl voorbeeld iconen

Het maken van visuals is een vak apart. Als je dit nog nooit hebt gedaan, dan kan het handig zijn om een grafisch ontwerper te vragen om je hierbij te helpen. Ik denk graag met je mee over wensen en hoe we voor jou een krachtige set visuals kunnen maken.

7. Fotos als onderdeel van je huisstijl

Foto's kunnen een huisstijl ook bijzonder onderscheidend maken. Je hebt bij het gebruiken van foto's de keuze uit 3 soorten foto's: je eigen foto's, stock foto's en maatwerk foto's. Laten we samen eens duiken in de verschillende voordelen en nadelen en daarna een voorbeeld bekijken hoe foto's je huisstijl echt onderscheidend maken.

  • Eigen foto's: Dit zijn foto's die jezelf hebt gemaakt met je telefoon of fototoestel. De meeste mensen hebben geen verstand van de mogelijkheden van hun fototoestel of van de manieren waarop je een bepaald beeld kan weergeven, waardoor de foto een heel ander beeld geeft dan wanneer je een foto door een professional laat maken. Eigen foto's zijn dus vaak niet onderscheidend en overtuigend. Het voordeel van eigen foto's is dat ze gratis zijn. 
  • Stock foto's: Dit zijn foto's die door een expert zijn gemaakt, zoals een fotograaf. Deze fotograaf maakt van een bepaalde setting een serie foto's. Die foto's kunnen dan worden gekocht door iedereen die dat wil. Het voordeel van stock foto's is dat ze professioneel zijn opgenomen. Dit zie je terug in de kwaliteit van de foto's, maar ook in de beleving, het decor, de personages, etc. Stock foto's zijn niet heel erg duur, maar ook niet gratis. Denk aan ca 20 euro per foto. Het nadeel van stock foto's is dat ze door iedereen kunnen worden gekocht en dus niet uniek zijn.
  • Maatwerk foto's: Dit zijn foto's die door een expert zijn gemaakt, maar enkel voor jou. Maatwerk foto's in een zakelijke omgeving noemen we ook wel bedrijfsfotografie. Het zijn dus unieke foto's die niemand anders heeft over jouw bedrijf. The Image Partner is gespecialiseerd in het maken van maatwerk foto's. Je kan mij inhuren om van jouw bedrijf of jouw producten een geweldige fotoserie te maken, die jij dan weer kan gebruiken voor in je huisstijl. Bij The Image Partner krijg jij kwalitatieve maatwerkfoto's voor een zeer scherp tarief. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor het laten maken van maatwerk foto's? Neem dan gerust contact met mij op.

Voorbeeld amateur foto

Voorbeeld stock foto

Voorbeeld maatwerk foto


8. Huisstijlhandboek: de manier om je huisstijl goed vast te leggen

Okey, stel je hebt alle onderdelen van je huisstijl bedacht. Nu is het zaak om te zorgen dat je huisstijl ook optimaal ingezet zal worden precies op de manier zoals jij het hebt bedacht. Een huisstijlhandboek is een handleiding voor jezelf en voor anderen die jij inhuurt, om volgens jouw unieke huisstijl alle marketing uitingen op de juiste manier uit te voeren. In een huisstijlhandboek leg je bijvoorbeeld de volgende zaken vast:

  • Welke kleuren heb ik en met welke kleurcode's moet ik die gebruiken bij welke toepassing (flyer, online, etc).
  • Welke lettertypen heb ik en in welke situatie moet ik welk lettertype gebruiken. 
  • Welke varianten van mijn logo heb ik en in welke situatie mag ik de ene variant gebruiken en in welke situatie de andere variant? Maar ook: wat mag ik vooral niet doen met het logo?
  • Hoe moet de vormgeving zijn van een advertentie en hoe zorg ik ervoor dat mijn advertentie altijd herkenbaar is ongeacht over welk kanaal ik die advertentie gebruik?
  • Als ik een folder maak of laat maken, waar moet dan rekening mee worden gehouden, zodat alles binnen mijn huisstijl standaarden valt?
  • Welke tone of voice moet iemand hanteren als ik hem inhuur om voor mij een marketing uiting te maken?
  • Welke fotoserie mag iemand gebruiken die overeenkomt met het beeld dat ik wil uitstralen?
  • Etc

Zoals je ziet, leg je best veel vast in een huisstijlhandboek. Wil je een voorbeeld zien van een huisstijlhandboek? Download hier een voorbeeld van de Nederlandse Bibliotheek.  Zoals je ziet, is het best een klus om een goed huisstijlhandboek op te zetten. Zoals je ziet is het best een klus om een goed huisstijlhandboek te maken. Zorg er daarom voor dat je alle keuzes betreft de vormgeving van je huisstijl vanaf het begin registreert en houd dit up-to-date. Bij The Image Partner ontvang je bij je huisstijl ontwerp alvast jouw basis huisstijlhandboek, welke je daarna zelf up-to-date kunt houden óf door The Image Partner verder vorm kan laten geven.

.

Hoe maak ik in 5 stappen mijn eigen huisstijl?

Hoe kom je nu tot een goede huisstijl? En hoe doe je dat nu eenvoudig? Heel simpel: het ontwikkelen van je eigen huisstijl kan je in de volgende 5 stappen doen:

  1. Merk identiteit bepalen
  2. Ontwerp vaststellen
  3. Implementeren van je huisstijl
  4. Beheren van je huisstijl
  5. Evalueren en verbeteren

Laten we hier eens verder induiken:

1. Merk identiteit bepalen

Voordat je gaat starten met het maken van een keuze voor kleuren, lettertypen, logo's, vormgeving, etc, is het belangrijk dat je jezelf gaat afvragen wat nu precies de identiteit is van je merk. Waar staat je merk voor? Deze vraag beantwoord je met het antwoord op de vraag wat je missie en je visie is. Daarna bepaal je hoe je die missie en visie gaat uitvoeren. Dat noemen we de strategie. Laten we eens de missie, visie en strategie van een bekend merk nemen: Apple.

  • Visie: in alles wat wij doen, geloven wij in het doorbreken van de saaie standaard die andere merken hebben neergezet en waar geen verandering in komt 
  • Missie: wij willen alles wat moeilijk is voor anderen, zo eenvoudig mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen
  • Strategie: wij willen wereldwijd consumenten blij maken met onze hoogwaardig ontworpen computers en mobiele apparaten

 

2. Ontwerp vaststellen

Okey, nu je weet wat je visie, missie en strategie is, kan je deze gebruiken voor de ontwerpfase. Tijdens deze fase ga je rekening houden met alle onderdelen van de huisstijl zoals hierboven beschreven, maar dan ga je die vormen rond je visie, missie en strategie. Zie hieronder een uitwerking van het ontwerp van Apple op basis van hun Missie, Visie en Strategie. In onderstaand ontwerp zie je duidelijk terugkomen dat zij gaan voor een hoogwaardige kwaliteitsbeleving, dat ze uitdrukking geven via hun pay-off aan "think different", waarmee ze refereren naar hun visie. Het logo is ook erg eenvoudig in vorm, maar toch zeer luxe van uitstraling. Hiermee hebben ze ook de missie tot uiting laten komen.

Voorbeeld huisstijl ontwerp apple

Bovenstaand voorbeeld gaat alleen in op het logo, maar je snapt het idee vast wel voor alle andere onderdelen van je huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan kleuren, foto's, etc.

3. Implementeren van je huisstijl

Wanneer je ontwerpfase is afgerond, kan je je huisstijl gaan implementeren. Dit wil eigenlijk zeggen dat je je huisstijl gaat doorvertalen naar de middelen waarop het in contact gaat komen met je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Drukwerk
  • Een website voor je bedrijf
  • Verpakkingen
  • Digitale reclame banners
  • TV Reclame
  • Reclame langs de weg
  • Boshokjes reclame
  • Etc

Zorg er altijd voor dat je bij de implementatie van je huisstijl het huisstijlhandboek blijft hanteren als het regelboek. Zo blijft je totale visuele uitstraling, ongeacht welk kanaal, overal hetzelfde en consistent herkenbaar voor je doelgroep.

4. Beheren van je huisstijl

Ben je ZZP-er? Dan is het beheren van je huisstijl relatief eenvoudig. Jij bent op de hoogte van alle onderdelen van je huisstijl, jij bent ook beslissingsbevoegd en je hoeft geen draagvlak te creeëren voor de medewerkers of managers in je bedrijf. Echter, werk jij in een bedrijf met meerdere mensen? Dan is het belangrijk om:

  • Structuur te creëren: bepaal wie beslissingsbevoegd is en wie verantwoordelijk is voor de regels in het huisstijlhandboek en wie daar aanpassingen op mag doorvoeren.
  • Alles centraal op te slaan: zorg voor een centrale plek waar je je huisstijlelementen opslaat, zodat alle collega's, het management en sommige leveranciers die je inhuurt, daarbij kunnen. Zo voorkom je dat er meerdere verouderde versies rondslingeren en is er altijd één centrale bron van waarheid die up to date is.
  • Draagvlak te creëren: een huisstijl gebruiken valt in een organisatie met meerdere mensen niet altijd mee. Het is belangrijk dat je draagvlak gaat creëren bij het management, maar ook bij medewerkers. Vergeet zeker niet nieuwe medewerkers op te voeden, want voor je het weet ontstaan er achter je rug om eigengemaakte huisstijlen die niet passen bij die van het bedrijf. Wie in een kantooromgeving werkt, herkent het vast wel: de Powerpoint presentaties of Word documenten die collega's zelf in elkaar klussen, welke totaal niet overeenkomen met de huisstijl van het bedrijf. Vaak begint daar al de aftakeling van je draagvlak en het geloof in de noodzaak van een consistente huisstijl naar buiten.

5. Evalueren en verbeteren

Zodra je een poosje werkt met je huisstijl, is het natuurlijk ook belangrijk om deze regelmatig eens te evalueren en verbeteren. Zo is het zinvol om eens per 5 jaar je hele huisstijl tegen de lamp te houden.  Vraag jezelf dan af: past de huidige huisstijl nog wel bij onze huidige merkidentiteit? Zijn er belangrijke trends en ontwikkelingen in de markt waarin wij moeten meegaan of voorop lopen om onderscheidend te blijven? Stel daarbij geen taboe's op. Zelfs je logo mag best om de 5 jaar een opknapbeurt krijgen om weer bij de tijd te blijven. Vaak zijn directeuren van bedrijven niet happig op het veranderen van hun huisstijl en logo, maar dat is echt niet nodig. Kijk maar eens naar de evolutie van de volgende logo's door de jaren heen:

Evolutie apple logo huisstijl ontwikkeling

.

De 9 tips voor een geweldige huisstijl

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, gaat een huisstijl over veel meer dan alleen een logo en een bedrijfsnaam. Gebruik deze 9 tips om een geweldige huisstijl voor je bedrijf te krijgen.

Tip 1: Gebruik bij het ontwerp van een logo zowel een beeldmerk als een woordmerk

Alleen zeer bekende merken hebben geen woordmerk nodig en hebben voldoende aan een beeldmerk, want alle mensen herkennen het beeldmerk omdat ze het al zo vaak hebben gezien. Een duidelijk voorbeeld is bovenstaande Apple logo. Een beginnende ondernemer die nog niet zoveel bekendheid heeft, zal er echter goed aan doen om niet enkel een beeldmerk te gebruiken, maar ook een woordmerk. Het woordmerk is dan de beschrijvende tekst voor je beeldmerk, waardoor je logo veel meer zegt dan wanneer je geen woordmerk erbij gebruikt. 

Tip 2: Kies een eenvoudige en herkenbare bedrijfsnaam of merknaam

Maak de naam waarmee je de markt op gaat niet te ingewikkeld. Als je doelgroep niet weet hoe zij de naam moeten spellen, dan raak je al klanten kwijt doordat ze je niet hebben kunnen vinden. Bedenk daarnaast een naam die de juiste associaties oproept bij je doelgroep. Een boekhouder doet er bijvoorbeeld slim aan om zijn bedrijf: "Jansen Boekhouders" te noemen, want als je alleen maar "Jansen" heet, dan weet nog niemand wat je doet. Maak een merknaam of bedrijfsnaam ook weer niet te ingewikkeld, want dan heb je kans op spelfouten of dat de naam te lang is, waardoor je er geen handig internet adres van kan registreren voor je website.

Tip 3: Lukt het niet? Huur dan een professional in

Sommige ondernemers zijn zeer creatief, maar sommige ondernemers zijn weer veel beter in andere zaken en zijn minder creatief. Herken bij jezelf wat je wel goed kan en waar je minder goed in bent en besteed het ontwerpen van een huisstijl uit aan een goede grafisch ontwerper. The Image Partner helpt je graag bij het ontwerpen van jouw huisstijl. Verder heb ik nog diverse tips voor je bij het uitbesteden van een opdracht voor het ontwerpen van een huisstijl:

  • Alleen een mooi plaatje en een logo bedenken is niet voldoende. Zorg ervoor dat je een grafisch ontwerper in de hand neemt die weet waaruit een huisstijl allemaal bestaat, zodat je echt een goed ontworpen huisstijl krijgt waarbij alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. 
  • Zoek een grafisch ontwerper die goed begrijpt wat jouw doelgroep is, wat je missie en visie is en wat je strategie is. Let erop dat een ontwerper jou de juiste vragen stelt om hierachter te komen. Stelt een ontwerper jou die vragen niet? Zoek dan nog eventjes door.
  • Zorg ervoor dat jij de grafisch ontwerper goed bij praat over jouw bedrijf, je filosofie als ondernemer, hoe je staat in het leven, hoe je denkt over je klanten, wat jou enthousiast maakt over wat je verkoopt aan je klanten, etc. Jouw huisstijl moet namelijk daar perfect mee overeenkomen.
  • Geef duidelijk aan wat je niet wilt en wat je wel wilt. Het is uiteindelijk jouw huisstijl waarmee je het moet doen en dus is jouw persoonlijke voorkeur ook belangrijk. Een goede grafisch ontwerper zal er altijd voor zorgen dat hij je advies geeft over wat je het beste kan kiezen voor het beste resultaat richting je doelgroep, maar waarbij hij toch bij jouw voorkeuren in de buurt blijft.

Zoek je nog een professional? Neem dan gerust met mij contact op. Het lijkt mij leuk om eens samen te praten over jouw huisstijl plannen.

Tip 4: Draag je huisstijl uit en ben een vertegenwoordiger

Het lijkt een onzin tip, maar het is toch echt nodig om deze tip te geven, want ik zie het bijna dagelijks misgaan en misschien heb jij het ook wel eens gezien. Op de autosnelweg, bumper klevende bestelauto's die zijn voorzien van de huisstijl en logo's van een bedrijf. Of pakketbezorgers die hun bus altijd dubbel en dwars op de weg parkeren zodat niemand er meer door kan, terwijl 2 meter verderop gewoon een vrije parkeerplek is. Lekkere reclame maak je op die manier.  Iedereen ziet het en is direct klaar met jouw bedrijf. Op die manier werkt je huisstijl al heel snel tegen je. 

Voorbeeld slechte vertegenwoordiging huisstijl door postnl

Maar hoe vertegenwoordig je nu je bedrijf zo goed mogelijk? Dat doe je op de volgende manier: 

  • Wees een heer in het verkeer
  • Zorg ervoor dat je product een pico-bello verpakking heeft
  • Kom altijd op tijd
  • Stink niet naar sigaretten als je een zakelijke afspraak hebt
  • Kom je afspraken na
  • Zet je bedrijfsauto niet asociaal voor de oprit van de buren van je klant of midden op straat
  • Zie er representatief uit
  • Behandel je klant met een glimlach
  • Neem op een zakelijke manier de telefoon op en zeg: "Goede morgen, u spreekt met Piet van Jansen Boekhouders"

Tip 5: Gebruik een slagzin, slogan of pay-off

Een goede slagzin, slogan of pay-off bevat niet te veel woorden, heeft een dubbele betekenis of achterliggende gedachte en bevat als het even kan nog wat rijmwoorden, zodat het makkelijker is te onthouden. Het moet ook kort zijn. Een goede slagzin in combinatie met humor, kan ervoor zorgen dat je mond-tot-mond reclame toeneemt, want mensen weten je dan beter te herinneren tijdens bijvoorbeeld verjaardagspraat. Maar pas wel op dat je het goed implementeert, humor is namelijk erg subjectief en kan daarom ook negatief uitpakken.

Voorbeeld slagzin huisstijl

Tip 6: Kies de juiste kleur voor je huisstijl

De kleur is een van de belangrijkste onderdelen van je huisstijl. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat in 85% van de aankoopbeslissingen kleur een belangrijke rol heeft gespeeld en reclame uitingen in kleur worden tot 40% meer gelezen dan in zwart-wit. Kleur gaat zoals hierboven beschreven, sterk in op emoties. Het kan zorgen voor rust, vertrouwen, waardigheid, status, macht of juist negativiteit of elegantie en stijl. Kies dus niet zomaar de kleur die jij mooi vind, maar gebruik de hierboven getoonde kleurenwaaier en kies de kleuren die nodig zijn voor het uitdragen van jouw merkidentiteit. 

Tip 7: Zorg ervoor dat je logo herkenbaar is

Veel mensen denken bij een huisstijl in de eerste plaats aan een logo. Logisch, een beeldmerk springt nu eenmaal enorm in het oog. Wie kent er nu bijvoorbeeld niet de logo’s van Coca-Cola, Apple of Nike? Iedereen heeft daar een beeld bij. Er is vaak goed over nagedacht. Het logo van Nike drukt bijvoorbeeld snelheid uit. Aan het logo van Amazon is een pijl toegevoegd die niet alleen van de A naar de Z wijst, maar ook een glimlach verbeeldt. Dat roept een positief gevoel op. Zorg er dus voor dat je logo ergens voor staat en dat het herkenbaar is. Een logo dat iemand niet kan plaatsen, zullen ze ook snel vergeten.

Tip 8: Doe je oude huisstijl de deur uit

Ik kom het regelmatig tegen dat bedrijven oude en nieuwe logo's door elkaar gebruiken. Oude en nieuwe brochures op één plek aanbieden. Natuurlijk heb je soms een overgangsperiode nodig omdat nog niet alles vervangen kan zijn in één keer, maar zorg dat je dit wel in logische fases doet. Vervang alle brochures tegelijk. Vervang alle logo's op alle plekken tegelijk. Bepaal tot wanneer iets nog houdbaar is en zorg dat je oude huisstijl onderdelen ook echt verdwijnen als ze opnieuw zijn ontworpen, want als ze nog voorhanden zijn dan blijf je ze toch gebruiken.

Tip 9: Zorg dat de inhoud klopt met je huisstijl

Het verhaal over je product of dienst moet natuurlijk kloppen met wat de klant ook echt krijgt. Ben je een innovatief of luxe bedrijf en kom je aan met een saaie standaard brochure waar er 100.000 anderen van zijn? Dan ben je dus niet innovatief en luxe in de beleving van je doelgroep. Zorg er dus ook voor dat je die innovativiteit en luxe uitdraagt in alle middelen waarmee de doelgroep in contact kan komen. Bijvoorbeeld door een video brochure te laten maken die je meegeeft aan je potentiële klant nadat je een goed verkoopgesprek hebt gehad.

Voorbeeld luxe brochure huisstijl

Huisstijl laten maken?

Wil jij een huisstijl laten maken? Wil je aan de slag met de huisstijl van jouw bedrijf of je toffe merk? Laat The Image Partner met je meedenken! Neem contact op en ontdek hoe ik samen met jou aan de slag ga om een geweldige huisstijl te maken. Ik spreek je snel.

Carl van der Heijden

Grafisch Designer en Fotograaf

Vond je deze pagina interessant? Deel het met iemand in je netwerk die er wat aan heeft.